Lästips - Smuts (Katarina Wennstam)

image842
Började läsa på boken Smuts (Katarina Wennstam) för några veckor sen.
Lovade att även återkomma med en liten recension när jag var klar.

Efter 8 dagar med huvudvärk kände jag att det var dags att läsa klart den.
Så plöjde lite snabbt igenom de resterande 150 sidorna.

Vet inte var jag ska börja. Är helt mållös.

Innehållet som tas upp, sex, prostitution, otrohet, jämställdheten mellan
kvinnor och män, är inte det som gör mig mållös. Inget som förvånar mig,
inget som skakar om mig.
Men ett självklart ämne som inte kan tas upp förmycket.

Det är sättet hon skriver på. Precis som när jag läste flickan och skulden
i somras,
så kan man inte lägga ifrån sig boken oberörd.

Verklighetstroget med detaljer man inte är beredd på. Spänning som
blandas med en hel del illamående, och en kraft som tvingar ögonen att
plöja igenom rad efter rad, sida efter sida.
Det är en sån här bok som man sågärna vill läsa ut. Men som man
samtidigt vill ska fortsätta förevigt.

Absolut värd att läsa!

/Virraan.

Kommentarer
Postat av: Malin

jo det var den, men jag vet inte.. ahr alltid sån beslutsångest!

2008-01-16 @ 16:57:11
URL: http://chakrat.blogg.se
Postat av: caroline

den boken ska jag införskaffa :)

2008-01-16 @ 22:46:28
URL: http://www.hellobaby.blogg.se
Postat av: Herr S.

läste ut den idag, måste säger i stort sätt spännande skriven. MEN, jag tycker ändå att sättet hur charaktärarna och storien är ihopsatt är så himla stereotyp, inga nyanceringar .. genomgående bara svart och vitt!

Och je mer jag tänker på det je mer är jag övertygat att det här är faktiskt en dålig bok, tyvärr.

Det räker tyvärr inte att bara ta upp theman för themans skull (föutom kanske sälja böker). Det enda hon gör i boken är att dra pekfinger mot 'alla' män. Det känns så sorglig platt.
Tycker att hon inte lyckades att göra ngt vettig med hela problematiken och storien.

NaJa läs själv, åtminstonde ngt som man kan diskuterar över efteråt..

2008-01-17 @ 19:44:30
Postat av: Victoria

Herr S. - Läser man en bok av Katarina Wennstam så kan man inte vara annat än beredd på att det kommer att handla om könskampen i vårt samhälle på något vis. Därav känns det säkert att hon skriver boken "bara för temats skull", som du uttrycker det. Böckerna hon skrivit bygger mycket på fakta, trots att just smuts även är en roman.

Att boken däremot är ihop satt på ett ganska vanligt och återkommande sätt, håller jag med om. Men det gör även boken väldigt lättläst, vilket kan vara skönt ibland också.

Neeh, jag gillar hennes enkla sätt att sätta ihop böcker, hennes sätt att skriva och allt som kommer till.

Men alla kan vi inte tycka lika.

2008-01-17 @ 22:11:44
URL: http://virraan.blogg.se

Alla kommentarer är välkomna:

Så, vad heter du?
Kom ihåg mig?

E-postadress, känns ju himlans onödigt!

URL/Bloggadress:

Och så var det dags att lätta på hjärtat här:

Trackback